ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩٔ ﺍﻋﺮﺍﺏ، ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ
ﻗﺮﻭﻥ ﻭﺳﻄﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﺎﯼ
ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ، ﻫِﺮﺍﺕ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ
ﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭ، ﻣﺮﻭ ﻭ ﺑﻠﺦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ
ﻗﺴﻤﺖ {ﭼﻬﺎﺭ ﺭﺑﻊ} ﺍﯾﺎﻟﺖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ
ﺑﻮﺩ.
ﻫﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﺩﻝ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﻧﯿﺰ
ﺧﻮﺍﻧﺪﻩﺍﻧﺪ. ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﻀﻞ ﺑﯿﻬﻘﯽ
ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ» :ﺩﺭ
ﺳﻨﻪ ﺛﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﺑﻊ ﻣﺎﺋﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻣﺎ
ﺭﺍ ﺗﺎ ﻫﺮﺍﺕ ﺭﻓﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ
ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.« ﺩﺭ ﻧﺰﻫﺔﺍﻟﻘﻠﻮﺏ
ﺍﺛﺮ ﺣﻤﺪﺍﻟﻠﻪ ﻣﺴﺘﻮﻓﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ:
»ﻫﺮﺍﺕ ﻫﻮﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﻏﺎﯾﺖ ﻧﯿﮑﻮﯾﯽ
ﻭ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ
ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺷﻤﺎﻝ ﻭﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻮﺷﯽ
ﺁﻥ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ: ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ
ﺧﺎﮎ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﺩ ﻫﺮﺍﺕ ﻭ ﺁﺏ
ﺧﻮﺍﺭﺯﻡ ﮔﺮﺩ ﺁﯾﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻢ ﺍﺳﺖ ...
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺩﺭ
ﺣﯿﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻠﮑﺎﻥ ﻏﻮﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ
ﻫﺰﺍﺭ ﺩﮐﺎﻥ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﺶ
ﻫﺰﺍﺭ ﺣﻤﺎﻡ ﻭ ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍ ﻭ
ﻃﺎﺣﻮﻧﻪ ﻭ ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﻧﻪ
ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻭ ﺧﺎﻧﻘﺎﻩ ﻭ ﺁﺗﺶﺧﺎﻧﻪ ﻭ
ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﻭ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﺧﺎﻧﻪ
ﻣﺮﺩﻡﻧﺸﯿﻦ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ...
ﻣﺮﺩﻡ
ﺁﻧﺠﺎ {ﻫﺮﺍﺕ} ﺳﻼﺡﻭﺭﺯ ﻭ ﺟﻨﮕﯽ ﻭ
ﻋﯿﺎﺭﭘﯿﺸﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻗﻠﻌﻪﺍﯼ
ﻣﺤﮑﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻤﯿﺮﻡ
ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ. ﺑﺮ ﺩﻭ ﻓﺮﺳﻨﮕﯽ ﺷﻬﺮ ﺑﺮ
ﮐﻮﻩ ﺁﺗﺸﺨﺎﻧﻪﺍﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ
ﺭﺍ ﺍﺭﺷﮏ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ
ﻗﻠﻌﻪٔ ﺍﻣﮑﻠﺠﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﺑﯿﻦ
ﺁﺗﺸﮑﺪﻩ ﻭ ﺷﻬﺮ، ﮐﻨﯿﺴﻪٔ ﻧﺼﺎﺭﯼ
ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ.«
ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﻢ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ ﺗﺤﺖ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻠﯿﺴﺎﯼ
ﻧﺴﺘﻮﺭﯼ ﻭ ﻫﻢ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻬﻢ
ﺗﺼﻮﻑ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺯﺍﻫﺪﺍﻧﻪ
ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻓﺖ. ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ
ﺍﺯ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ »ﻧﻘﺸﺒﻨﺪﯾﻪ« ﻭ
»ﭼﺸﺘﯿﻪ«، ﺍﻧﺠﻤﻦﻫﺎﯼ ﺍﺧﻮﺕ
ﺻﻮﻓﯿﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭ
ﺻﺪﺍﺭﺕ ﻋﻈﻤﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩﺍﻧﺪ
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آمار سایت